Revolusjonerer norsk dyretransport livdyrskap

MCE har, i samarbeid med Hytrans, T.N. Vangs Mek. Verksted og Fatland AS, utviklet et nytt norskprodusert livdyrskap for dyretransport.

Trykk på bilde for å se intervju med MCE og Hytrans

Det første norskproduserte livdyrskapet for semi-trailere er utviklet i samarbeid med Hydal Transportsystemer AS (Hytrans), T. N. Vangs Mekaniske Verksted AS og sluttbrukeren Fatland AS.

Samarbeidet har resultert i det ferdige produktet som kan romme mer enn 40 storfe fordelt på to etasjer. Sammenlignet med dagens standard, hvor en kan få plass til omtrent 26 dyr totalt, er dette en stor forbedring og åpner opp for enda mer effektiv transport. Høyden i hver etasje er 1.57 meter.

Daglig leder i MCE, Eldar Tranøy, er fornøyd med resultatet og viser stolt frem løsningen som har blitt utviklet:

– Det som er unikt med dette produktet, er at det er mulighet for å ha storfe i to etasjer. Normalt sett er det kun storfe i én etasje, hvor man vanligvis har storfe i første etasje og mulighet for småfe i etasje nummer to.

For MCE var gulvprofilen til traileren et viktig aspekt. Der måtte en finne en smart løsning for å senke høydenivået på gulvet for bedre plass. Hytrans, som leverer profiler av aluminium til både transport- og offshorenæringen, fikk i oppdrag å utvikle en helt ny type gulvprofil som var tryggere, mer kostnadseffektiv og løste plassutfordringen på en god måte.

– Det er en høydeavgrensning en må ta høyde for når en produserer slike livdyrskap. Dyrene skal ha en minimumshøyde under transporten, for å sikre at de står trygt og har nok plass, forklarer Tranøy.

Helt ny gulvløsning er blitt utviklet av Hytrans i samarbeidet med MCE

Den spesielle gulvplanken av aluminium tåler høy vekt og har riller som gir dyrene bedre stabilitet og en tryggere transport. Tranøy forklarer at dette var spesielt viktig i utviklingen av den nye semi-traileren:

– Med gulvprofilen fra Hytrans kom vi i mål. Hele sluttproduktet gir stor verdi for både sjåfør og eier i og med at flere dyr kan transporteres; det blir enklere å vedlikeholde; og de får en tryggere og mer effektiv transport av dyrene.

Salgsingeniør i Hytrans, Andre Grindhaug, er fornøyd med resultatet og viser til et godt samarbeid mellom de to vestlandske bedriftene:

– Det har vært en god prosess, som det alltid er når Hytrans og MCE samarbeider, og vi er trygge på at vi har levert et produkt som holder og som løser MCE og sluttkundens utfordringer. Dette er en unik løsning som vi er stolte av og det er et godt eksempel på hvordan vi kan tilpasse profilsystemer etter kundens eget ønske og behov.

Livdyrskapet kom til i et samarbeid med MCE, Hytrans, Fatland og T.N. Vangs Mek. Verksted

Hytrans har, i tillegg til gulvprofilen, levert alle aluminiumprofilene brukt i utviklingen av dette nye, norskproduserte livdyrskapet. Med profilene på plass er semi-traileren klar for bruk og MCE-leder Eldar Tranøy er begeistret over det gode samarbeidet:

– Det er jo helt unikt. Det er så godt som 100% norskprodusert og gir store fordeler for både sjåfør og eier. Slike samarbeid bidrar til økt lokal og nasjonal verdiskapning.

Se også: artikkel fra Medvind24: https://medvind24.no/bygg-og-industri/utviklar-livdyrskap-for-semitrailer